WSOP 2007 – vem blir den historiske segraren?

Sedan starten under små förhållanden på 70-talet har World Series of Poker, världens största pokerturnering, vuxit upp till ett oomtvistat, årligen återkommande, världsmästerskap.

I WSOP 2006 deltog smått obegripliga 8.000 spelare i huvudtävlingen, vilket skapade ett förstapris på osannolika 12 miljoner dollar, vilket kaliforniern Jamie Gold kammade hem och sedan mycket motvilligt delade med sig av.

WSOP-vinnaren svår att förutsäga

I och med det enorma antalet spelare har det blivit mycket svårt att förutsäga vinnaren i nästa. Inte ens för de allra starkaste proffsen är det en lätt sak att ta sig förbi 8.000 spelare.

Flera gånger har okända amatörer eller halvproffs dragit det längsta stråt genom en blandning av tur och skicklighet. Några namn framstår i alla fall som lite hetare än andra, och de spelas till individuella odds hos vadslagningsbyråerna.

Doyle Brunson har mest meriter

Om man gick på gamla meriter skulle någon av de tiofaldiga WSOP-vinnarna vara givna tips: Doyle Brunson, Johnny Chan och Phil Hellmuth. I andra änden av kikaren har vi spelarna som har gjort bäst ifrån sig den senaste tiden, som Gus Hansen, Ted Forrest och Paul Wasicka som leder pengalistan hittills i år.

De flesta WSOP-vinnare är fortfarande amerikaner, men horderna av spelare från andra kontinenter har snabbt vuxit i omfattning, med européerna i täten. Tittar vi på den senaste tidens Europatävlingar hittar vi fruktade namn som Ram Vaswani, Noah Boeken, Luca Pagano, Bertrand Grospellier och Patrik Antonius, vilka alla har legat på en stabilt hög nivå. Självklart är Carlos ”el matador” Mortensen inget dåligt tips, med fyra armband i WSOP 2006 och nyligen segern i WPT-finalen.

Nästa vinnare - en svensk?

Sen har vi svenskarna, förstås. De senaste tre åren har sett en svensk på finalbordet, Mattias Andersson, Daniel Bergsdorff och Erik Friberg – en i sig historisk framgång för ett litet pokerland. Nästa gång måste det väl nästan vara en svensks tur?

Listan över spelare vars segerchanser man inte kan bortse från kan göras mycket längre. Lägg därtill alla dessa tusentals glada amatörer och ambitiösa nätkvalare (som till och med kan kvalificera gratis!), som kan ha det rätta flytet när det gäller som allra mest så ser du varför det är så svårt att tippa segraren i WSOP 2007.

Men någon kommer att vinna, och chanserna är goda att han eller hon blir den största enskilda vinnaren hittills i pokerhistorien.

Fler artiklar om pokerturneringar
· WSOP 2008
· Så lyckas du i multitable-turneringar
· Svenska framgångar i WSOP
· Hur man spelar Turbo Texas hold'em Sit & Go
· WSOP 2007 – vem blir den historiske segraren?