Så lyckas du i multitable-turneringar

Multitable-turneringar är idag den klart populäraste spelformen både på nätet och i live-sammanhang.

Det är den typen av poker som får störst bevakning i TV och tidningar och det är främst turneringsspelare som är pokerrummens stora affischnamn. Men det är inte så konstigt att turneringsformatet drar flest spelare. För en spelare som bara är villig att avvara några dollar på poker är det perfekt. Säg att en turnering kostar $2 och har 200 spelare, då finns en prispool på $400 att spela om och vinnaren får ett par hundra dollar trots att insatsen bara kostar som ett aftonbladet med TV-bilaga.

Money management

Har du planer på att bli en vinnande turnerinsspelare finns det saker att tänka på. Även om cash game-speciallister brukar kalla turneringar för lotteri finns det naturligtvis strategiska aspekter att förhålla sig till.

För det första måste du spela turneringar som inte utsätter din pokerekonomi, din bankrulle, för allt för stor risk – i alla fall om du spelar för det långa loppet. Skulle du ha $10,000 att spela för vore det vansinne att spela WSOP Main Event och riskera alla pengar. Men det är heller inte bra att spela en turnering för $1,000. Misslyckas du i tio sådana, och risken är stor att du gör det, är pengarna slut. Grundregeln säger att du bara ska spela för ett par procent av bankrullen åt gången. Då har du chans att hantera de naturliga svängningar som finns i poker.

Strategiska tips

En vanlig strategi för framgångsrika turneringsspelare är att byta spelstil successivt genom turneringen. Du börjar snortajt, spelar bara bra starthänder och fortsätter med händer enbart vid träff på floppen. Du har mycket marker i relation med mörkarna och det finns ingen anledning att riskera ditt liv i turneringen.

Ju längre turneringen går desto mer aggressivt ska du spela, för att sedan avsluta som en komplett galning. Det bästa är om du har lyckats etablera en tajt image och sedan kan utnyttja det för att stjäla potter. Detta brukar fungera bra i ”bubblan”, alltså just innan ni kommer in i prispengarna. Många spelare väljer att spela som tajtast just där eftersom de inte vill gå lottlösa ur spelet. En rutinerad turneringsspelare vet hur man utnyttjar det.

Kom också ihåg att det för de flesta spelare krävs en bättre hand för att syna en all-in än det krävs för att själv gå all-in. När spelet närmar sig slutet kan du köra på, och är det veka spelare vid bordet ska du trycka runt chipsen hur mycket du kan. Chansen är god att motståndarna släpper händer som till och med är ganska bra. Att syna är aldrig roligt.

Turneringar på nätet

På Internet finns det hur mycket turneringar som helst i alla tänkbara prisklasser. Söker du under poker tournaments i ett valfritt pokerrum finns det alltid någon som borde passa dig.

Det finns också sajter som listar turneringar i olika pokerrum. PokerRoomsOnline.com är en utmärkt sida för dem som letar turneringar på nätet. De erbjuder en ständigt uppdaterad poker tournament schedule där du hittar alla turneringar i de största pokerrummen.

Fler artiklar om pokerturneringar
· WSOP 2008
· Så lyckas du i multitable-turneringar
· Svenska framgångar i WSOP
· Hur man spelar Turbo Texas hold'em Sit & Go
· WSOP 2007 – vem blir den historiske segraren?