Hur man spelar Turbo
Texas hold'em Sit & Go

En Sit & Go är en pokerturnering som oftast består av ett, eller ett fåtal bord, och till skillnad från vanliga turneringar som är schemalagda så startar en Sit & Go så fort alla platser är tagna. Sit & Go finns på de flesta online poker sajter.

Turbo Sit & Go

I en vanlig Sit & Go så höjs mörkarna kanske var 10:e minut men i en "Turbo" Sit & Go så höjs de betydligt oftare, ibland t o m vart annan minut. Detta betyder att du inte får lika lång tid på dig att vänta på bra kort eller för den delen ens tid att agera när du väl har en hand du vill spela som i en vanlig Sit & Go.

Allt du gör i en Turbo Sit & Go måste ske snabbare. Därför blir det också roligare att spela en "Turbo" än en vanlig Sit & Go eftersom det inte är lika mycket "dötid".

Standardmetod i turbo sit & goes

Vanligtvis är det tre prisplatser i enbords Sit & Go och målet för dig är att komma på en av dessa tre platser. Standardmetoden för att nå en prisplats är att invänta bra händer (AA, KK, QQ, JJ, TT, AK och AQ) för att sen hoppas på att tjäna så pass mycket att man klarar de ständigt stigande mörkarna. Detta samtidigt som du väntar på motspelarna en efter en ska slås ut.

Men i en Turbo så kan du inte vänta lika länge som i en vanlig Sit & Go så du bör spela även lite mindre bra händer när du endast har marker kvar att lägga mörkarna i fem varv till. Detta så att du får de flesta att lägga sig när du höjer för höjer du för lite i så får du ofta många syn och får sämre chans att vinna potten.

Bluffa inte så mycket i dessa turboturneringar

Att stjäla blindarna är en viktig metod i alla pokerturneringar men eftersom mörkarna stiger så fort i Turbo Sit & Go så försöker de flesta att stjäla, vilket de flesta spelare vet och därför höjs det och kontrahöjs det ofta friskt på vissa bord.

Om du skulle spela på ett sådant bord får du helt enkelt strunta i att bluffa och försöka invänta ett bra tillfälle. Skulle däremot bordet vara tajt så försök dig på att stjäla mörkarna lite oftare än de andra vid bordet så skaffar du dig ett övertag mot dem.

Turbo Sit & Go är en spännande och rolig form av poker och finns nästan på alla pokersajter så passa på och testa en Turbo Sit & Go nästa gång du känner för lite actionrik poker.

Fler artiklar om pokerturneringar
· WSOP 2008
· Så lyckas du i multitable-turneringar
· Svenska framgångar i WSOP
· Hur man spelar Turbo Texas hold'em Sit & Go
· WSOP 2007 – vem blir den historiske segraren?