Svenska framgångar i WSoP 2007

De senaste åren har vi i allt mer ökande omfattning fått glädjas åt svenska spelares framgångar i WSoP och år efter år har en svensk tagit sig till finalbordet i den största tävlingen av dem alla: WSoP $10000 Texas hold'em main event.

WSoP fakta på PokerSpel.org | Om WSoP på svenska Wiki

WSoP 2005 & 2006

Men låt oss ta en titt på föregående års framgångar innan vi tittar på årets resultat. WSoP 2005 var ett bra år då inte mindre än 19 svenskar fick prispengar i Main event och Daniel Bergsdorf kom sjua och vann $1 300 000.

2006 var ett fantastiskt år och det talades mer än någonsin om det "svenska pokerundret". Framgångarna bland svenska spelare kom på löpande band och Mats Rahmn och Andreas Henriksson vann varsin deltävling och därmed varsitt WSoP armband. Den ende svensk som tidigare vunnit WSoP event är den svenske pokerlegenden Chris Björin som har två armband.

I main event blev det nästan en återupprepning av 2005 års resultat gällande svenska placeringar då William "Il Capitano" Thorsson kom på 11 plats och Erik "Lirarerik" Friberg tog sig hela vägen till finalbordet och slutade 8 och vann $1 900 000. Vann gjorde givetvis engångs undret Jamie Gold.

WSoP 2007

Förväntningarna på årets WSoP var höga och det skrevs spaltmeter om svenskarnas chanser och det spekulerades friskt om hur bra det skulle gå för dem. Tyvärr kan man väl med facit i hand konstatera att de riktigt stora framgångarna uteblev och att det inte riktigt gick Sveriges väg i WSoP 2007. Det blev varken nya armband eller ens någon svensk på finalbordet i main event.

Men med det sagt skall man ändå inte förringa de svenska insatserna. T ex hade veteranen Chris Björin ett bra WSoP år och nådde inte mindre än tre finalbord i olika deltävlingar och vann totalt $305415. Erik Friberg nådde en tredjeplats i event 45 shorthanded NLT $5000 inköp och vann $345582. William Thorsson kom 3 i event 18 FLT, $5000 med i inköp och vann $136493. Ett resultat som tillsammans med Williams övriga bra turneringsresultat har lett till att han numera är med i Team Betsson och lagkamrat med nätpoker giganten Johnny Lodden.

Den mest omtalade svenska framgången var kanske Larry Jönssons 6 plats i det prestigefyllda event 7 PLO $5000 i inköp med rebuys. Jönsson vann $134682. Bästa kvinnliga svenska placering stod Noelia Ivars-Rico för då hon med sin 79 plats i event 17 NLT med $1000 i inköp. En deltävling som bara var öppen för kvinnor. Hon vann $2575.

I main event var det som sagt inte riktigt svenskarnas år och bland top 100 var det bara två svenskar, Philip Yeh som kom på 40 plats och Stefan Mattson som kom på 22 plats vilket han fick $333490 för.

Hur det kommer att gå för svenskarna i fortsättningen är det svårt att sia om men man kan med all säkerhet säga att vi även i fortsättningen kommer att skörda framgångar, men i vilken omfattningen kan bara framtiden utvisa.

Fler artiklar om pokerturneringar
· WSOP 2008
· Så lyckas du i multitable-turneringar
· Svenska framgångar i WSOP
· Hur man spelar Turbo Texas hold'em Sit & Go
· WSOP 2007 – vem blir den historiske segraren?