Spela shorthanded Texas hold’em

Normalt sett så består ett Texas holdem spel av nio eller tio spelare men det finns ofta situationer, t ex innan alla spelare har kommit, eller sent på natten då spelare droppar av, då man får spela på färre.

För övrigt har det på senare år blivit populärt, speciellt på Internet, att spela på bord där det max tillåts fem eller sex spelare, s k shorthanded bord. När du spelar shorthanded bör du vara beredd på att fler händer kommer att spelas då du får mörkarna oftare än om man spelar vid fulla bord.

Dessutom brukar spelet vara aggressivare då det är mindre chans att någon får en bra hand och då blir ett sätt vinna att man försöker beta bort opponenterna med händer du inte hade höjt med vid fulla bord.

Spela fler händer

När det är färre spelare så behöver du inte ha lika höga krav på sina starthänder såsom vid fulla bord så alla händer som innehåller två klädda kort eller ett ess med medelhög kicker, t ex A7 är händer man kan höja med. I gengäld blir draghänder bestående av låga kort, t ex 65 i samma färg, inte lika attraktiva att spela som vid ett fullt bord.

Detta beroende på att sådana händer sällan blir den vinnande handen så att man vill kunna få rejält betalt, helst av flera motståndare, när du väl prickar med dem, vilket blir svårare när man möter färre motståndare till att börja med. Mellanhöga par går upp i värde på shorthanded bord medan låga par går ned i värde, mycket utav samma skäl som gäller låga draghänder.

Stjäl mörkarna

Vid cash game spel på fulla bord är det knappast lönt att stjäla mörkarna men på shorthanded bord blir situationen en helt annan eftersom man lägger mörkar ungefär dubbelt så ofta som vid ett fullt bord.

Kostnaden för ett varv vid ett shorthanded bord är dubbelt så hög som vid ett fullt bord med jämförbara mörkar. Dessutom får man bara hälften så många händer som vid ett fullt bord och därmed kan man inte sitta och vänta på de riktigt bra händerna.

Ett sätt att minska på kostnaderna för mörkarna är att stjäla de andras mörkar, dvs höja med en hand som kanske inte är av högsta klass med intentionen att få mörkarna; ett förfaringssätt som är vanligt i turneringar.

Försvara mörkarna

Eftersom shorthanded spel ofta är aggressiva med många stöldförsök av både potter och mörkar, och man själv ofta gör detsamma (eller åtminstone bör man försöka) så är det viktigt att också lära sig att försvara sina egna mörkar.

Därför måste du lära sig att ibland återhöja när någon i sen position, oftast spelaren på knappen, höjer för att stjäla mörkarna. Givetvis gäller inte detta om det är fler som med i potten eller om det är en spelare i tidig position som har höjt, då det är mindre chans att denne höjt med en medioker hand.

Sedan får du också vara redo att fortsätta vara aggressiv under hela handen för att behålla initiativet och för att verkligen övertyga motspelaren att du har en bra hand. Det viktigaste i shorthanded är att få en känsla för hur ens opponenter spelar för att kunna välja sina tillfällen. En stor fördel med shorthanded spel är att det sällan är tråkigt eftersom du är med oftare än när man spelar vid fulla bord.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem