Hur man spelar överpar i Texas holdem

Att få ett högt pocketpar i Texas holdem brukar oftast innebära en förtjänst.

Men det gäller att floppen är rätt så att det inte kommer några kort på floppen som kan ge opponenterna ett högre par, och desto fler kort på floppen som är högre än ens pocketpar, desto högre risk att man är slagen.

Men låt oss anta att paret du har är högre än alla kort på floppen, hur bör du då spela? Det finns egentligen inget ”rätt svar” men nedan kan du läsa om några saker, beroende på situation, du kan tänka på.

Fixed Limit

I limit hold’em bör du nästan alltid satsa, dels för att skydda handen mot utköp på senare gator, och dels för att ta betalt av motståndarna. Om du sitter i tidig position och möter ett par motståndare och bordet inte ser farligt ut, dvs, inte innehåller både färg- och stegdrag eller tre kort i samma färg, kan det vara värt att använda sig av en check-raise för att maximera sin vinst.

Om du däremot sitter i sen position så bör man satsa om ingen annan gjort det, eller höja om någon redan har satsat. Var dock försiktig om du möter många motståndare, då kan det vara bättre att inte höja, utan bara syna, för i fixed limit är det svårt att få bort folk som redan gått med på en bet med en höjning och man kan dessutom redan vara slagen, men såvida det inte förkommit någon höjning kan man syna med överpar om det bara är en bet.

Sitter du i mittposition och någon i tidig position satsar kan du höja för att tunna ut det bakomliggande fältet.

No Limit

I no limit är det svårare än i limit beroende på att ett misstag mycket väl kan kosta en alla marker man har framför sig. Därför är det viktigt med både position, hur pass högt ens överpar är, och antal motståndare som är med i potten. Om du t ex har ett par i nior och sitter i tidig position och man möter en motståndare så kan man, såvida det inte har varit rejält höjt före floppen, satsa ganska mycket för att driva ut motståndaren.

Har det däremot varit en rejäl höjning före flopp bör du vara försiktig och ställa sig frågan: ”har min motståndare ett högre par på hand eller har han bara två höga kort”? Om du tror på att han har två höga kort, t ex AK, bör absolut satsa, ungefär pott, för att driva ut honom.

Tror att han har ett högre pocket så bör man sakta ned och kanske till och med ge upp potten. Oavsett så sitter man illa till vilket illustrerar vikten av position i no limit hold'em. I vilket fall som helst bör man ha höjt preflopp för att minska fältet.

Höga par som AA, KK eller QQ

Har du däremot ett högt par, AA, KK eller QQ, kan mot en motståndare köra på ordentligt oavsett flopp och du bör med dessa händer ha höjt eller kontrahöjt rejält före flopp för att tunna ut fältet och möta andra premium händer. Oftast är det alltså aggressivitet som gäller i no limit, men om bordet är farligt så bör man vara ännu försiktigare i no limit, speciellt om man möter flera motståndare, och om man då ändå bestämmer sig för att fortsätta i potten bör man satsa rejält för att inte ge opponenterna odds för att fortsätta med draghänder.

Dock kan man lugnt ge upp potten om bordet innehåller tre kort av samma färg eller i sekvens (speciellt om det är tre mellanhöga kort som 9TJ) och man möter tre motståndare eller fler, och man har höjt före flopp. Risken att någon redan ska ha köpt ut en är ganska stor.

spela överpar aggressivt, både före och efter flopp men var redo på att ge upp potterna i no limit om man stöter på hårt motstånd från flera opponenter.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem