Positionens betydelse i Texas holdem

Det första en pokerpelare lär sig brukar vara att värdera starthänderna. För att bli framgångsrik på poker krävs det att skilja en bra starthand från en dålig, och det är inte speciellt svårt att göra.

Det säger sig självt att AK är snäppet bättre än AQ och att JJ är bättre än TT. Olika händer skall hanteras på olika sätt. Men just vad man har för starthand är långt ifrån det enda som avgör hur handen ska spelas.

En faktor, som många nybörjarspelare inte lägger tillräckligt stort fokus vid och ibland till och med struntar i, är vikten av position. Var du sitter i en hand är något som måste vägas in för att du ska ha en chans att vinna i poker.

En vanlig uppdelning av positionerna är: tidig position, mittenposition, sen position samt mörkarna. Tidig position är de tre första positionerna direkt efter mörkarna, de tre följande är mittenposition och de två platserna innan mörkarna kallas sen position.

En tidigare position kräver bättre starthänder

En tumregel är: Ju tidigare du sitter desto bättre måste dina händer vara för att de ska bli spelbara. Men händernas värde förändras väl inte beroende på vad man sitter?

Ess knekt är väl ess knekt från alla platser vid bordet? Förvisso är det så, men handen är olika stark beroende på var du sitter.

Låt säga att du spelar vid ett tiomannabord och får just AJ i position #1, just till vänster om stora mörken. Dina val står då mellan att lägga dig, syna eller höja. Problemet med att höja i det här läget är att du inte har någon information om dina motståndares händer. Visst har du en hyfsad hand, men det är inte alls omöjligt att någon annan spelare har en bättre, och ovetskapen om motståndarnas händer gör att värdet på din hand sjunker. Höjer du, och någon annan höjer dig, är risken överhängande att du inte sitter med bäst hand.

En sen position tillåter ett lösare urval av starthänder

Låt säga att du har samma hand men sitter på knappen, alltså till höger om lilla mörken. Alla spelare har lagt sig fram till dig och du funderar på vad du ska göra. I det här läget är AJ en klart starkare hand. Du vet att 7 spelare har gjort sig av med sina händer och inte längre utgör något hot. De enda spelarna du nu behöver förhålla dig till är mörkarna, och risken att någon skulle ha en bättre starthand än du har därmed sjunkit drastiskt.

Starthänder beror även på dina motspelares karaktärer

Vilka händer man ska spela från olika positioner beror mycket på hur spelets karaktär är. Skulle det vara så att samtliga spelare alltid synar och aldrig höjer kan du syna med händer som AJs och 44 från tidig position, alltså händer som gör sig bra mot många motståndare.

Är däremot spelet mer aggressivt ska du slänga den typen av händer från tidig position. Som vanligt i poker är inte riktlinjerna glasklara, men du skall alltid akta dig från att spela svaga händer från de tidigare positionerna.

Problematiken med att spela för många händer

En annan anledning till att spela mer från sen position än tidig är spelet efter floppen. Om du är med i en hand från tidig position kommer du att tvingas agera tidigt på alla efterföljande gator. Låt säga att du höjer med AJ från tidig position och får två synare. Floppen kommer: 8 9 K, och du ska agera först. Nu är det inte alldeles lätt att ta ett beslut om vad du ska göra. Du har ingen träff, och du vet inte vad dina motståndare har. Du kanske kan ta ett skott och försöka bluffa på floppen, men du kan långt ifrån vara säker på att du kommer att lyckas.

Sitter du däremot i sen position och får agera efter de andra spelarna har du större chans att köpa potten. Säg att du har samma hand, floppen ser likadan ut och det blir checkat fram till dig. Nu har du större möjlighet att lyckas med en bluff eftersom chansen är större att dina motståndare inte heller fick hjälp av floppen. Skulle det däremot bli betat och synat/höjt innan dig kan du dra dig ur handen utan att ha slösat bort pengar på ett misslyckat blufförsök.

Detta gäller också mörkarna. Från dessa positioner tvingas du agera först på flopp, turn och river. Det kan ofta vara lockande att syna från mörkarna före floppen eftersom du redan har lagt in pengar. Men positionen är så usel att det är klokt att vara selektiv med vad du spelar därifrån. Att ta positionen på allvar är nödvändigt för att bli en vinnande pokerspelare.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem