Konsten att läsa spelare i live- och online poker

Översatt med tillstånd av:
PokerRoomsOnline.com - Online Poker Room Reviews

Tells inte det viktigaste

Poker är ett spel som handlar om ofullständig information. Du ska med alla medel försöka samla på dig så mycket som möjligt om dina motståndare. Detta använder du sedan när du tar dina beslut, och förhoppningsvis vet du mer om de du spelar mot än de vet om dig och kan därigenom vinna.

Skulle du fråga någon som inte spelar poker hur man läser spelare skulle de garanterat svara något som har med ”tells” att göra. De skulle kanske prata om en spelares flackande blick eller skakiga händer. Visst, det finns en hel del information i hur en spelare rent fysiskt agerar vid bordet, men det är inte det viktigaste. Det är dessutom en tell som du enbart kan lägga märka till om du spelar poker live.

Vilken spelstil har din motståndare

Vad du främst ska fokusera på är inte hur motspelare agerar utan vad de faktiskt gör. Säg att du enbart studerar en spelares blick, men helt missar att han har höjt tio händer i rad före floppen. Det skulle vara långt mycket värre än om fallet var det omvända.

Nyckeln till att läsa motspelare ligger i att etablera deras grundläggande spelstil. Spelar de aggressivt eller passivt, tajt eller löst? Vilka händer spelar de före floppen, och av dessa, vilka spelar de efter en höjning? Hur hanterar de drag? Brukar de semi-bluffa ofta eller är de av typen som hellre check-synar ifall de erbjuds korrekta pott-odds? [Artikel om odds calculation]

Det finns många frågor att ställa om var och en vid bordet. Sedan kan du lägga till faktorer som är specifika för varje givet tillfälle. En spelare som just förlorat ett par inköp kommer troligen inte agera på samma sätt som en spelare som just vunnit två inköp, även kort och position vore desamma. En spelare som lagt sig tio händer i rad spelar inte på samma sätt som en som vunnit tre händer i följd.

Lägg därtill bordets karaktär. Sammansättningen av spelare skapar en unik situation. Sitter det tre ”bullies” vid bordet som hela tiden stjäl potter av de passiva spelarna är chansen större att en passiv spelare ”tiltar till” och sätter ner foten. Är det bara en aggressiv spelar vid bordet som tar hem hälften av alla händer, vad säger det om den aggressiva spelarens händer?

När du sedan har lärt dig att läsa av allt detta kan du fokusera på ur spelare rent fysiskt beter sig vid bordet, men spelar du på nätet blir det naturligtvis svårt och då tvingas du stanna vid de tidigare analyserna.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem