Heads up no-limit holdem

No-limit Texas holdem är inget lätt spel och heads up-spel är definitivt inget att rekommendera för nybörjaren. Förmodligen är den som ens funderar på att spela heads-up online poker redan en ganska erfaren pokerspelare.

Behärskar man däremot spelet kan det vara en både kul och lönsam erfarenhet att spela mot en ensam motståndare.

Heads up och money management

Alla pokervarianter kan vara både riktigt roliga, lönsamma och extremt frustrerande och heads-up no-limit holdem är definitivt inget undantag. Eftersom du både kommer att spela fler händer och bluffa oftare för att inte bli överkörd av motståndaren blir svängningarna ännu större än i ett vanligt cashgame med 5-10 deltagare.

Det är bra att ha i åtanke att man behöver en större bankrulle för att kunna hantera de stora variationerna i heads up-spel än man hade gjort i vanliga spel på samma nivåer. Dessutom betalar du rake i nästan varje hand, men som tröst är den oftast ordentligt rabatterad i spel med bara två deltagare. Är den inte det bör du definitivt leta upp ett annat pokerrum.

Spela fler händer

Vid ett fullbord med 9-10 spelare har du råd att spela tajt, vänta ut bra händer och välja sina potter med omsorg. Det är vanligtvis en solid och vinnande strategi i de spelen, men fungerar inte alls när man spelar heads up.

Här krävs betydligt mer aggression om du har som mål att lämna bordet med den största stacken. I princip behöver du vara beredd på att kunna spela poker med vilka två kort som helst utom de totalt odugliga.

Med bara två deltagare i spelet är det aldrig särskilt sannolikt att båda eller ens någon sitter med en bra hand, vilket kräver att man kan anpassa sitt spel därefter.

För att undvika att bli förutsägbar måste du med jämna mellanrum höja med sina mindre starka händer och även kontrahöja med sina hyfsade. Det blir även mer bluffar – semibluffen blir mer eller mindre ett måste och det är också nödvändigt att plocka upp en och annan pott med totala bluffar.

Spela motståndaren

Att kunna läsa sin motståndare och samtidigt vara fullständigt oförutsägbar själv är naturligtvis den optimala situationen. Tyvärr är ju detta sällan möjligt, men att ha koll på motståndaren är ändå den viktigare faktorn i heads up-spel.

Det är en absolut nödvändighet att observera motståndarens drag och leta efter svagheter som kan utnyttjas. Tror du däremot att motståndaren fått en bra uppfattning om det egna spelet är det dags att bryta mönstret vid ett väl valt tillfälle.

Sammanfattning

Heads up no-limit holdem handlar väldigt mycket om aggression – att kunna ta initiativet och höja med varierande händer före floppen, kontrahöja med de bättre händerna och naturligtvis lägga sig när man tror att man ligger efter.

Det tar lång tid att lära sig och bli bra på den här typen av spel, och för nybörjaren är det bättre att hålla sig till större spel till en början. Den skicklige heads up-spelaren däremot, kan se fram emot att bli rikligt belönad.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem