Grundläggande Sit & Go strategi

Det huvudsakliga målet i en pokerturnering är överlevnad – att vara kvar i spelet till slutet och sedan skaffa sig en så bra placering som möjligt.

Anpassa spelet

Det låter givetvis uppenbart men det är ett faktum som förbises av många spelare på de lägre nivåerna.

Många spelar samma poker i en sit & go som de skulle göra i ett cashgame, vilket inte är optimalt även om strategin är utmärkt i sig. I pokerturneringar är det viktigaste av allt att inte åka ut och därför måste man anpassa spelet efter ett flertal faktorer. Mörkarnas storlek för tillfället och motståndarnas stackstorlekar är ett par exempel.

De första nivåerna

Så länge mörkarna är små finns det egentligen väldigt liten anledning att delta i spelet över huvud taget om du inte har riktigt bra kort.

För det första riskerar du alltid att åka ut (om spelet är no-limit) och för det andra är mörkarna så små att det inte är värt att riskera sin stack för att vinna dem. Visserligen har man begränsad tid på sig, men att ta för stora risker tidigt i turneringen är ändå onödigt.

Inledningsfasen av turneringen är istället ett bra tillfälle att observera motståndarna inför senare skeden när det börjar hetta till på riktigt. Det här betyder givetvis inte att man ska lägga kvalitetshänder som AK eller höga par, men marginella händer som man eventuellt hade spelat i cashgames finns som regel ingen anledning att spela i början av turneringen.

När mörkarna blir större

Efter ett antal nivåer (beroende på turneringsstrukturen) blir mörkarna plötsligt så pass stora att det är värt att försöka ta dem. Om du fortfarande inte lyckats plocka upp några bra händer kan man behöva frångå starthandsrekommendationerna och försöka stjäla några mörkar för att inte hamna i ett hopplöst underläge inför slutspelet. Förhoppningsvis har du också lyckats bilda sig en uppfattning om vilka spelare som är mest benägna att syna/lägga sig eller är aggressiva/passiva etc.

Har mörkarna hunnit bli riktigt stora kan du överväga att gå all-in istället för att höja för att stjäla mörkarna. Har du inte tillräckligt mycket marker för att överleva 5-10 rundor till blir du ändå oftast fast i potter du deltar i – efter en standardhöjning på 4ggr stora mörken kommer man inte att ha tillräckligt mycket kvar i stacken för att följa upp med en tillräckligt stor satsning.

Slutspelet

En sit & go med 10 deltagare betalar för det mesta tre platser. Fjärde platsen betalar däremot ingenting, så det är platsen man absolut vill undvika att sluta på. Då har man lagt ner både pengar och en hel del tid till ingen nytta. Därför blir det en svår balansgång mellan att spela tillräckligt aggressivt för att inte bli utblindad och att spela tillräckligt säkert för att hålla sig kvar i spelet.

Du vill att motståndarna ska stå för misstagen och minimera sina egna. Samtidigt vill man gärna ta sig upp till förstaplatsen eftersom den ger överlägset bäst utdelning. Testa gärna att öva på turneringspoker genom att spela gratis poker i t.ex. freerolls.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem