Grundläggande no limit
Texas holdém strategi

No limit hold’em är den populäraste pokerformen. Mycket tack vare alla tv sända pokershower och för att strukturen i världsmästerskapen i poker är just no limit hold’em.

Men att kunna reglerna och spela bra poker är inte samma sak. Därför kan det vara bra att lära sig några grundläggande strategier. Nedan följer några enkla koncept.

Position

Vilken position du har, dvs om du agerar tidigt eller sent i en hand, är av stor betydelse i no limit. Vilken position du har beror på hur du sitter i förhållande till mörkarna, t ex lilla mörken har position 1 och stora mörken alltid position 2.

Knappen
Sista positionen har given och brukar kallas för ”knappen”. Det är viktigt med position i no limit därför att varje misstag kan kosta alla ens marker och därför är det bra att känna till något om hur starka händer andra spelare har. Till exempel om du är först att agera och du har 77 på handen är det kanske inte lämpligt att höja för om någon går med, eller ännu värre höjer rejält igen, så kan du mycket väl vara upp mot ett bättre pocketpar och kan riskera att förlora allt. Så man

Var konservativ i tidig position
Du bör vara konservativ och ha stränga krav på ens starthänder i tidig position. Å andra sidan så kan du spela många slags händer, speciellt kort i sekvens och i samma färg, i sen position eftersom man då vet om det är höjt eller inte, och för att om du får en bra flopp så kan du vinna mycket.

Spelstil

Det är stor skillnad på olika spelstilar och deras styrkor och nackdelar men den så kallade tajt aggressiva stilen anses vara en av de bättre, speciellt när man sitter på fulla bord. Det är en spelstil där man inte är med på så många händer men när man väl är med så spelar man aggressivt och satsar hårt vilket sätter motståndarna under press.

Nackdelar med en tajt spelstil
Nackdelen är att om motståndarna lär sig ens spelstil så lägger de gärna fällor för en, dvs att de synar med en stark hand, hellre än att höja och på så vis låter en själv satsa in i deras starkare hand. Därför måste du då och då ändra sin spelstil och spela starka händer utan att höja och kanske till och med höja i tidig position med draghänder för att förvilla motståndarna.

Pengar

No limit kan bli mycket dyrt med lite otur, därför bör man ha betydligt mer att spela för än vad ett inköp vid ett bord kostar. En tumregel är att man ska ha ungefär 3000 gånger kostnaden för stora mörken, t ex, om stora mörken är 10 kr så bör man ha runt trettiotusen i spelkapital om man ska spela no limit.

Det låter kanske mycket men det kan gå rätt fort att förlora flera inköp. Ha därför alltid en rejält tilltagen bankrulle innan ni ger er på att spela no limit Texas holdem.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem