Fördelar med en aggressiv spelstil

Det anses generellt idag att en agressiv spelstil är mer vinstgivande än en passiv spelstil. Men att vara aggressiv är inte bara guld och gröna skogar, precis som med alla andra spelstilar finns det för och nackdelar och det är viktigt att veta om dessa.

Fördelarna

En fördel med en aggressiv spelstil är att du själv inte är så beroende med att ha bra händer utan att ditt vapen är istället att utnyttja situationer där du tror att motståndarna inte har så bra och driva ut dem ur potterna. Detta åstadkommer du genom att höja både före floppen och genom att satsa tungt efter flopparna, s k "continuation bets".

En annan fördel är att du genom att sätta press på motståndarna genom att frekvent satsa och höja får dem att tänka sig för både en och två gånger innan de vågar vara med i potterna. Deta gör det enklare att stjäla mörkar, något som är mycket viktigt i de senare skedena av turneringar men också i när du spelar shorthanded-bord.

En tredje fördel är att du vinner mer med en aggressiv spelstil än med en passiv då potterna blir större eftersom du ofta höjer och motståndarna blir tvungna att följa med.

Nackdelarna

Det finns också nackdelar med en aggressiv spelstil och då det kan vara bättre att växla ner och spela passivt. En av de vanligaste misstagen en aggressiv spelare kan göra är att inte bromsa i tid, dvs sluta vara aggressiv när man går mot en spelare som vägrar lägga en hand som är bättre än ens egen.

Ett annat misstag är att försöka köra över ett löst bord, dvs när det finns många spelare som synar fastän du höjer rejält. Vad som händer i dessa fallen är att du får syn av så pass många spelare att sannolikheten är stor att åtminstone någon av dem har en bra hand från start eller att de får en efter floppen. När du spelar poker på Internet och med låga insatser så är detta någonting som du definitivt måste ta hänsyn till.

Det kan också vara kontraproduktivt att vara aggressiv när det finns spelare som är tighta och som gärna ger upp sina mörkar men möter hårt mot hårt när de har bra. Det kan då resultera i att du vinner många små potter men förlorar stora potter vilket leder till att du sammantaget förlorar pengar fastän du vinner flest potter.

En nackdel med en aggressiv spelstil som ofta inte nämns är att det kan vara psykiskt påfrestande för dig själv att orka tuffa på även när du inte har händer som är särskilt bra. Detta kan märkas speciellt då du höjt upp före floppen och får syn och sen inte prickar floppen. Då kan det vara tufft att orka beta gång på gång.

Som ni kan se så har den aggressiva spelstilen sina fördelar men det gäller att vara aggressiv med en viss måtta och spara aggressiviteten till rätt tillfällen för annars lär du snart märka att det kostar mer än det smakar. Se gärna artikeln om shorthanded här på Hold'em Skolan för i spel med få spelare passar det verkligen att vara aggressiv. Skickligt agressivt spel kombinerat med rakeback och short handed spel kan var det som verkligen ger klirr i kassan i långa loppet.

Fler artiklar om strategi
· Skillnader mellan fixed-limit och no-limit holdem
· Konsten att läsa spelare i live- och online poker
· Heads up no-limit holdem