Texas hold'em regler

Precis som i de flesta pokervarianter så är målet i Texas holdem att bilda bästa möjliga femkorts pokerhand. Detta genom att använda valfri kombination av de för alla synliga gemensamma kort som ligger på bordet och de två korten du har på hand.

Man kan välja att använda, båda korten från handen och tre gemensamma, eller ett från handen och fyra från bordet, eller alla fem på bordet. Oavsett om man spelar poker online eller live går en hold'em hand till på följande sätt:

Före floppen

Spelet börjar med att spelaren till vänster om given satsar en förutbestämd summa, lilla mörken och spelaren ännu ett steg till vänster satsar stora mörken, vilken brukar vara ungefär dubbelt så stor som lilla mörken. Mörkarna är tvångsbetar som finns för att det ska finnas något att kämpa om i potten.

Sedan får varje spelare två kort med baksidan upp, dessa kallas för hålkort. Korten delas ut medsols ett och ett. När alla spelare har fått kort så börjar spelaren som sitter steget vänster om stora mörken att agera.

Denna har då valet att antingen: lägga sig, syna, eller höja. Sen får varje spelare, i tur och ordning, samma valmöjligheter. När alla spelare har fått agera så lägger given tre kort med framsidan upp på bordets mitt, floppen.

Floppen

Dessa kort på bordets mitt är gemensamma och både du och dina motståndare ska använda dem för att bilda bästa möjliga pokerhand. En ny betrunda startar med att det är första, i potten kvarvarande spelare, till vänster om given som börjar agera. När alla spelare har antingen lagt sig eller synat den senaste insatsen så kommer ett fjärde gemensamt kort upp på bordet, turn.

Turn

Än en gång så är proceduren den samma med skillnaden att det nu finns fyra kort att bygga en pokerhand ifrån. Och igen, när alla har agerat så läggs ett femte och sista gemensamt kort upp på bordet, river.

River

Nu påbörjas den sista satsningsrundan och när alla har agerat så vänds hålkorten upp. Det är den spelaren som satsade först, eller höjde sist, som börjar visa. Om ingen har satsat sista rundan så börjar första spelaren till vänster om given att visa först. Bästa femkortshand vinner potten.

Ny Giv

När potten är färdigspelad påbörjas en ny giv, med skillnaden att spelaren som hade lilla mörken sist nu är giv och den som hade stora mörken sist, nu är lilla mörken. Dvs man flyttar både mörkar och giv ett steg till vänster för varje ny hand så att alla spelare får lägga båda mörkar och vara giv en gång per varv.
Det är samma regler för både livepoker och turneringspoker.

Fler artiklar om texas holdém regler
· Poker – ett ekosystem av naturliga spelvariationer
· Texas hold'em regler