Två svenska pokerböcker: Pokerhandboken & Vinnarstrategier för hold ém poker

Två svenska böcker om poker är: Pokerhandboken av Dan Glimne och Vinnarstrategier för hold ém poker av Olle Sundin och Martin Östman. Den här artikeln sammafattar de båda böckerna lite kort.

Pokerhandboken av Dan Glimne

Boken är precis som titeln antyden - en pokerhandbok. Läsaren ges en inblick i flera olika former av poker, däribland, Texas hold ém, Stötpoker, Seven card stud, Mörkpoker och Omaha.

Vill du läsa en bok som går djupare in på endast Texas Holdém kan du sluta läsa redan nu. Det gör nämligen inte Pokerhandboken.

Pokerhandboken är istället skön läsning för dig som vill få en bredare insyn i pokerns värld. Dan Glimne växlar kapitel om positionsspel, när du ska syna, höja, checka eller lägga dig, med kapitel om pokerns historia, poker i film, etikett, regler med mera.

Läser du boken för att få en god insyn i pokern alla spel och allt annat som hör pokern till (politik, historia, regler mm), vill jag rekommendera boken varmt. Vill du ha specialkunskap i ett visst spel ska du inte läsa boken.

Roliga citat ger spets åt boken

Något som ger spets åt boken är de många tänkvärda citaten, däribland,

"Sometimes nothing is a pretty cool hand"
(Paul Newman)

och

"i genomsnitt förlorar man mer på att spela dåligt, än man vinner på att spela bra." (Mike Caro).

Vinnarstrategier för hold ém poker
av Olle Sundin och Martin Östman

En bra sak med den här boken Vinnarstrategier för holdem poker är att den helt skippar reglerna för hur spelet går till - har du läst flera andra böcker som tar upp det så känns det rätt skönt att slippa läsa det igen.

Vad handlar då boken om? Författarna förklarar hur man undviker de vanligaste misstagen i både Limit och No limit hold ’em. Ett stort antal handexempel illustrerar resonemangen och förklarar hur man som spelare ska agera i olika situationer. Dessutom redogörs för spelartyper, onlinepoker, positioner, odds och spelets psykologi.

Sundin och Östman tar också upp en starthandstabellen för vilka händer som är spelbara innan flopen, vilka som tål en höjning etc.

I stort skriver författarna om Fixed Limit men även turneringspoker och No limit omnämns i var sitt kapitel. Boken går snabbt att läsa och ligger på 128 sidor.

Vinnarstrategier för holdem poker är en strategibok som kan läsas såväl av nybörjaren som spelare med mer praktiskt och teoretisk erfarenhet.

Olle Sundin och Martin Östman är sedan tre år tillbaka professionella pokerspelare. De har erfarenhet från pokerbord runt om i världen genom onlinepoker, livespel, deltagande i World Series of Poker (WSOP) och European Poker Tour (EPT).

Fler artiklar om pokerböcker
· Två svenska pokerböcker: Pokerhandboken & Vinnarstrategier för hold ém poker
· Small stakes holdem och Holdem poker av David Sklansky
· Böcker som hjälper dig att förbättra ditt hold’em spel