Small stakes holdem och
Holdem poker av David Sklansky

Gillar du att spela cashgames ska du kolla in två av David Sklanskys böcker; nämligen Small stakes hold´em winning big with expert play och Hold´em poker för avancerade spelare.

Small stakes holdem winning big with expert play riktar sig till dig som spelar fixed limit på låga nivåer live eller på Internet. Hold´em poker för avancerade spelare handlar främst om limitspel på nivån 100-200 kr.

Small stakes holdem winning big with expert play

Vi börjar med den första boken - Small stakes hold´em winning big with expert play. Boken är inget för nybörjaren men om du har en del grundläggande kunskaper i Texas Hold´em kommer du snabbt kunna ta till dig Sklanskys teorier. Boken går igenom pottodds, implicita odds, reimplicita odds, positionens betydelse, starthänder med mera.

En hel del intressanta kapitel återfinns, bland annat pre-flop play, flop play, post-flop play och spelet på rivern. Andra ämnen är stora gentemot små potter, hur du spelar overcards och när du bör skydda din hand. I sin helhet så förespråkar Sklansky en väldigt aggressiv spelstil.

För att få ut maximalt av boken krävs det troligen att man tar till sig informationen både en och två gånger innan man applicerar sina nya lärdomar. Så tipset är att läsa lite, spela lite, läsa lite osv.

I slutet av boken återfinns en mängd frågor som är direkt relaterade till bokens innehåll. På så sätt kan du snabbt kolla om du förstått Sklanskys idéer o hur du bör spela hold´em poker på låga nivåer.

Hold ´em poker för avancerade spelare

Boken är anpassad för spel med limiten 100-200 kr och innehåller väldigt mycket intressant läsning. Bland annat: rangordning av händer, spela i lösa spel, spela short-handed, läsa händer och psykologi. Hold´em poker tar även upp strategier för att semibluffa, slowspela, check-raisa och bluffa.

Som de allra flesta pokerteoretiker rekommenderar författarna en selektiv men aggressiv spelstil. Med andra ord, välj dina starthänder med omsorg och när du väl spelar dem spela dem aggresivt.

I slutet av boken avsätter David Sklansky ett kapitel åt frågor och svar (precis som han gör i boken small stakes holdem). Det är sammansatt för att man som läsare ska kunna stämma av sina kunskaper.

Boken i stort innehåller en mängd illustrationer och tillhörande beskrivningar över hur du bör spela olika handkombinationer i olika spelsituationer. Till sist: Hold´em poker för avancerade spelare ska läsas av dig som redan har förkunskaper i Texas Hold´em poker.

Fler artiklar om pokerböcker
· Två svenska pokerböcker: Pokerhandboken & Vinnarstrategier för hold ém poker
· Small stakes holdem och Holdem poker av David Sklansky
· Böcker som hjälper dig att förbättra ditt hold’em spel