Böcker som hjälper dig att
förbättra ditt hold’em spel

Genom att läsa pokerböcker kan man lära sig många koncept som det hade tagit lång tid att lära sig genom trial & error.

Dessutom ska man inte glömma att varje gång man gör ett misstag i poker så kostar det pengar, så varför inte försöka lära sig av andras erfarenhet. Nedan listar vi ett par av de absolut bästa böckerna som man kan läsa för att bli en bättre Texas hold’em spelare.

Super/system 2 av Doyle Brunson

Den första Super/System utgavs redan 1979 och var för sin tid ett revolutionerande verk då man kunde läsa om förre tvåfaldige världsmästaren Doyle Brunsons koncept om power poker.

En obeveklig aggressive spelstil som gick ut på att tvinga motståndarna ur potterna genom att satsa bort dem. En spelstil som många av dagens unga framgångsrika spelare har tagit till sig.

I volym 2 som utkom för några år sedan så har Doyle utvecklat konceptet och man kan läsa om hur pokern har förändrats och vad detta innebär för konceptet power poker. Dessutom finns det ett flertal kapitel som behandlar olika pokervarianter skrivna av några av de mest kända namnen inom pokern.

T ex skriver Jennifer Harman om fixed limit hold’em och Daniel Negreanu om 2 to 7 trippel draw. Super/System 2 är en bok som varje pokerspelare som vill utveckla sitt spel bortom de grundläggande koncepten borde läsa och genom att läsa om flera olika pokervarianter kan man lära sig mycket om all poker.

Pokerhandboken av Dan Glimne

Pokerhandboken är en bok som passar nybörjaren bäst då Dan Glimne på ett säkert sätt lär ut grunderna i Texas holdem. Boken är mycket välskriven och fylld med intressant kuriosa och det är många gånger man drar på smilbanden över hur det kan gå till i pokerns värld. Man får också läsa om hur det går till i pokerns stad No. 1 Las Vegas, något som kan vara värt en del om man tänkt besöka staden. Senare upplagor har utökats med en del som handlar om poker på Internet.

Harrington on Holdem Vol I-III av Dan Harrington

Harrington on holdem är en serie böcker som behandlar pokerturneringar skrivna av vad som allmänt anses vara en av världens bästa turneringsspelare, förre världsmästaren Dan Harrington.

Den första boken i serien beskriver strategier för att överleva i turneringar, t ex om hur pass aggressiv man behöver vara beroende på antalet marker man har i förhållande till mörkarna.

Den andra boken behandlar slutspelsskedet i turneringar genom att visa på olika scenarier med hjälp av många exempel.

Den tredje volymen är en bok där man med hjälp av frågor kan testa hur pass väl man lyckats lära sig koncepten i de två första böckerna.

Fler artiklar om pokerböcker
· Två svenska pokerböcker: Pokerhandboken & Vinnarstrategier för hold ém poker
· Small stakes holdem och Holdem poker av David Sklansky
· Böcker som hjälper dig att förbättra ditt hold’em spel