Hur viktig är turen i poker?

Hur viktig turen är i poker är en fråga som tenderar att bli av filosofisk karaktär. Man skulle ju kunna fråga sig om tur verkligen existerar.

'

Om vi ser allting som händer omkring oss som slumpmässiga händelser, som förvisso har olika sannolikheter att inträffa, skulle man kunna hävda att det inte finns någon tur i poker. Allt som händer är bara slumpen.

Att du vinner på lotto är alltså inte tur, det är bara slumpen som var till din fördel. Någon skulle välja de vinnande numren, det råkade vara du, men det kunde lika gärna ha varit någon annan. Pokerspelare brukar i och för sig vara vidskepliga varelser som kan göra en syn bara för att de ”felt lucky”. Då förlitar de sig på turen, vars existens starkt går att ifrågasätta.

Problemet med tur är att den bara finns i backspegeln. Låt säga att du spelade en turnering och en motståndare gick all-in. Du sitter på KK och väljer att syna bara för att se din motståndare vända upp AA. På river kom dock en kung, och du kunde raka hem potten med triss. Visst, skulle man kunna säga att du hade tur eftersom du bara hade någonstans i trakten kring 20 procents chans att vinna handen.

Men om ni istället spelade med öppna kort, då skulle du aldrig syna med KK eftersom du omöjligen skulle kunna veta att du skulle komma att ha tur.

Baserar ditt spelade på sannolikheten - inte turen

På grund av det kan du inte basera ditt spelande på tur – du vet ju aldrig när turen kommer att inträffa. Istället skall du grunda din strategi på det du kan veta något om, nämligen sannolikheterna. Har du ett färgdrag på turn så vet du att dina odds säger att du har ungefär 20 procents chans att få färg på river. Skulle potten vara på $100 och din motståndare betar $80 vet du att pottoddset säger att du ska lägga dig.

En spelare som förlitar sig på turen skulle kanske kunna intala sig att en syn är ett klokt drag, alltså den spelaren som tror sig ”känna” att färgen kommer att sitta.

Poker är ett spel om inforamtion

Det säger sig själv att det är dumt. För att bli en framgångsrik spelare ska du försöka spela bra poker utifrån den information du får av dina motståndare, vad du sätter motståndarna på för händer, vilka pottodds du har, vilka implicita odds du har, och allt du kan snappa upp från spelet. All denna information sammantagen kommer att kunna ge dig bra vägledning till hur du ska hantera dina händer.

Om du kommer ha tur eller inte har ingen betydelse i det långa loppet. Det brukar jämna ut sig. Turens inverkan i långa loppet beror dock på om du spelar No Limit eller Fixed Limit poker samt hur hög rake det är vid bordet. Om sanningen ska fram brukar spelare som spelar bra poker framstå som väldigt tursamma. Egentligen är de bara bättre spelare och struntar i turens inverkan på spelet.

Fler artiklar om blandade ämnen
· Människa fortfarande bättre än pokerrobot
· Hundar, tilt och turnering
· Krig! Om natten!
· Katastrofer, sannolikhet och briljans
· Proffs, pengar och motstånd
· Hur viktig är turen i poker?