© Copyright, 2007. Den här artiklen är skriven av Fredrik Mattsson på Ferdi Poker Blog och publiceras på holdemskolan.se med Fredrik Mattssons tillstånd - artikeln finns även publicerad i sin helhet här: Proffs, pengar och motstånd.

Proffs, pengar och motstånd

De flesta som spelar poker som jobb, ser det som ett jobb – mer eller mindre. Likt t.ex. aktiehandel, att med så liten risk som möjligt – tjäna så stort som möjligt.

Inget som är sådär olikt andra jobb, egentligen. Då företagets mål brukar vara detsamma, lite utgifter och gärna mycket inkomster.

Det finns undantag, ”glidare” som alltid verkar ha otroligt roligt, och som ofta syns i varenda stor turnering. Han eller hon, verkar ha kommit från ingenstans – och tagit pokervärlden med storm! Helt utan ansträngning, sorglöst, med talang i överflöd! Livet leker, pengarna rullar in – och vi sitter hemma i soffan och tänker; ”Mmm.. Det är kul när det går bra för folk, jättekul…

Mycket jobb för att nå framgång

Likt det mesta, så är inte mycket – som det verkar. Det ligger ofta väldigt mycket jobb bakom framgång, en massa böcker, en massa självkritik – och en massa spelande. Det händer väldigt ofta att de här proffsen, inte är proffs för första gången. En stor andel, som lyckats ”oförklarligt bra” inom poker – har några år innan varit framstående i andra spel, backgammon, schack osv. Dom har redan lärt sig att vara tålmodiga, att hantera en bankrulle, att inte spela på sina egna känslor. Och att försöka hitta sämre motstånd!

Koncept som är viktigare än att kunna spela poker, på sätt och vis. Har du en förmåga att hitta spelare, som spelar mycket sämre än dig – så behöver du inte vara speciellt duktig på poker. Du kan vara bland dom sämsta spelarna i världen, men du lägger din tid på att hitta folk som spelar sämre, och vinner såklart pengar. Du kan bli ett proffs - per definition - utan att egentligen kunna så mycket.

Alla gör misstag

Sen gör alla, misstag. Proffs eller amatör spelar inte så stor roll, men proffsen gör ofta mindre antal fel – och det är ju inte konstigt. Folk som spelar fotboll på heltid, slår oftast dom som spelar en gång i veckan. Inte ofta hör man motspelarna skälla ut proffsspelarna efteråt heller, att dom hade tur, att dom spelade alldeles för aggressivt och att hårda vindar, tog tag i bollen på ett oturligt sätt, eller att det är uppgjort! =)

Som amatör så tycker man sig också kunna chansa lite mer, det är ändå dina pengar. Ett proffs som ska försörja sin familj på spelandet, har såklart inte den lyxen. Och alla vill inte spela bra poker, dagarna innan jag läste min första bok om poker var dagarna poker var som roligast. Sen kom glädjedödarna - pottodds, rake och analyser. Att man aldrig kan få allt här i livet?

Skriv gärna, om ni vill att jag tar upp något ämne eller om ni har någon allmän fundering kring något.

Lycka till med spelandet!

Fler artiklar om blandade ämnen
· Människa fortfarande bättre än pokerrobot
· Hundar, tilt och turnering
· Krig! Om natten!
· Katastrofer, sannolikhet och briljans
· Proffs, pengar och motstånd
· Hur viktig är turen i poker?