© Copyright, 2007. Den här artiklen är skriven av Fredrik Mattsson på Ferdi Poker Blog och publiceras på holdemskolan.se med Fredrik Mattssons tillstånd - artikeln finns även publicerad i sin helhet här: Krig! Om natten!

Krig! Om natten!

Hur kommer det sig att pokerspelare nästan alltid är trötta? Jag har börjat resonera kring mina tillkortakommanden, vilket är att ge sig in på djupt vatten - och be för livet att man klarar sig =).

I generella ordalag så är alla pokerspelare jag känner, trötta varelser, förutom på nätterna. Tjejen bad mig åka och besiktiga hennes bil igår, eftersom hon inte skulle hinna. En (tveksamt) hjälpsam person som man är så säger jag javisst - men när jag får höra att tiden för besiktning är kl. 13.00 tänker jag stilla -GUD SÅ TIDIGT! Om hon bara visste vad hon ber mig om!

Där startade den rationella delen av min hjärna ifrågasätta huvudhjärnan, -Nu har du ballat ur igen, folk börjar jobbet normalt kl. 07.00 och du har mage att ens tänka tanken att 13.00 är en uppoffring? Ungefär så =)
Jag intar såklart i ren reflex försvarsposition, och ska sätta förnuftet på plats! Jag börjar resonera, och slänger ur mig argument efter argument! -Jag måste spela på nätterna, eftersom det är då flest amerikaner spelar - och dom har mest dollar att ge bort! Det är lugnt och skönt på nätterna, inga störande moment! Hjärnan vaknar till efter kl. 00.00 och innan dess kan jag inte få ihop ettans multiplikationstabell!

Stolt över att ha satt sig själv på plats, så lägger förnuftet fram lite - ja - förnuft.

Poker på nätterna...

Vi “behöver” inte vara uppe på nätterna, de flesta amerikaner sitter också uppe på nätterna. Vilka är deras argument? Att dom måste, för dom vill sno lite enkla pengar av europa, som nyss lärt sig spela poker? =) Min hjärna vaknar också på nätterna eftersom den är van att bli misshandlad med dålig sömncykel, eller av att inte ha någon cykel alls. Har den mycket val? Den gör så gott den kan, under en chef som har poker som passion, och som inte har någon del av vett och resonlighet kvar när dollarna börjar åka åt hans håll. En chef som inte ens spelar poker för pengar, utan för att få kriga!

Att sno pott efter pott, att känna hur tilten smyger sig på den andre, och att pressa lite till. Ända till brytpunkten, sekunden då han vet att slaget är förlorat, han vet att han kommer förlora alla pengar han har kvar, och jag vet det också. Vi krigar lite till ändå, inte längre för ära eller heder. Man kan säga att kriget fortsätter, för att vi behöver ett avslut. Politiska orsaker! Vi vill ha detta avgjort, så att folket inte ska undra vem som vann.

...ett krig fram till 6-7 på morgonen.

Ska sanningen fram, så kan vi ha noll personer som publik, men det bryr vi oss inte om! Klockan kan också vara 6-7 på morgonen - vi ska kanske båda upp om en timme! Men det bryr vi oss inte om! Vi sitter där, med onda ryggar och med en huvudvärk utan dess like, vi har inte hunnit äta på en halv dag - och vi har druckit alldeles för mycket koffein för vårt eget bästa. Och vi kanske inte ens behöver vinna pengar, men det bryr vi oss inte om! Detta är krig, och något mystiskt arv finns det kvar hos många. Vi ska slåss till sista droppen! Oavsett omständigheter! Och jävlar den som lägger näsan i blöt!

Vi kanske sitter uppe för att vi vill kriga i fred, det finns en anledning att tusentals män tågade mil efter mil, för att kriga mot andra män, mitt på en åker - mitt i ingenstans!? Dom ville såklart vara ifred, umgås med likasillade galningar. Deras kvinnor fick knappast följa med, ingen som sa åt dom att snart är det dags att gå och lägga sig. Ingen som undrade om dom hade ätit ordentligt, eller ifrågasatte om dom ens kunde kriga!

Krigsmålning, påkar och yxor

Så nästa gång du spelar, på med krigsmålningen, fram med påkar och yxor och gosa ner dig framför datorn. Och använd dina vanliga pokertermer - jag ska dominera hans händer med bättre kickers, jag ska vara aggressiv, komma “over the top” och utnyttja mina positioner! Och jag ska låtsas att jag spelar för att vinna dollars!

Fler artiklar om blandade ämnen
· Människa fortfarande bättre än pokerrobot
· Hundar, tilt och turnering
· Krig! Om natten!
· Katastrofer, sannolikhet och briljans
· Proffs, pengar och motstånd
· Hur viktig är turen i poker?