© Copyright, 2007. Den här artiklen är skriven av Fredrik Mattsson på Ferdi Poker Blog och publiceras på holdemskolan.se med Fredrik Mattssons tillstånd - artikeln finns även publicerad i sin helhet här: Katastrofer, sannolikhet och briljans!.

Katastrofer, sannolikhet och briljans!

Helgen har börjat som en smärre katastrof, men som pokerspelare är man van – och ska lugnt acceptera och spela vidare. Där har vi den utopiska teorin, verkligheten ser annan ut.

Ett märkligt faktum är att om en dag går åt skogen, så är det 99% risk att resten av dagen bara går åt ett håll, ännu mera nedåt!

Jag vet det här, men det spelar ingen roll. Trots tusentals sessioner, som alla sagt samma sak. Har du otur nu, möter du fyrtal med din kåk tre gånger på en timme. Så blir det ofta inte bättre, och vad gör man med den kunskapen? Jo, man tar tag i den, tittar på den med skepsis – och förkastar precis allt vad den säger! I rättvisans och logikens namn, så ska det bli ändring! De här galningarna, som precis dragit ut min fina kåk – ska snart få se, att det kostar att spela som dom nyss gjort!

Men oftast, får dom inte se någonting. Förutom fler mirakel till sin fördel!

Jag kan inte begripa, varför det ska vara så svårt att genomföra något man vet är korrekt? Visst, man spelar sämre när man är trött och när man spelat länge. Och ännu värre om man har haft rejäl oflyt, men det är något mer. Träffar du inte med dina AK på hela kvällen, för att när du väl träffar - bli utdragen - så räcker det med att du ger upp, sover några timmar och plötsligt så träffar du precis så ofta som du borde, som att det är bestämt att denna kväll kommer att motarbeta allt du gör, men imorgon är allt OK igen! Finns ingen logik där.

Jag tror inte vi människor är gjorda för att klara av sannolikhet, jag är det då inte! Men man kanske inte måste behärska det, räcker nog att hantera det lite bättre än andra…

Tiltad kanadensare

Idag har det vänt, och efter att ha spelat lite heads-up mot en ”tiltad” kanadensare, så ser helgen snart bra ut igen. Efter visst antal år borde man kunna släppa tillfälliga upp/nedgångar, vilket jag har gjort till stor del - men det finns en gräns! När ditt undermedvetna skriker: ”Det här är inte RIMLIGT”.

Idag, när den stackars kanadensaren förlorar gång på gång, och visar upp sin otur – så säger inte mitt undermedvetna något om saken. Nu är det plötsligt helt rimligt, när sannolikheten drabbar någon annan! Rättvisan har segrat! Visst hade han lite otur – men nog måste resultatet bero på briljans, och inget annat? Vi är som vi är, vi människor - kanske därför poker är så fascinerande!

Fler artiklar om blandade ämnen
· Människa fortfarande bättre än pokerrobot
· Hundar, tilt och turnering
· Krig! Om natten!
· Katastrofer, sannolikhet och briljans
· Proffs, pengar och motstånd
· Hur viktig är turen i poker?