Hur du väljer rätt nivå att spela på

Innan du börjar spela Texas holdem så bör du fundera på vilka insatser du vill spela för. På Internet erbjuds spel från några ören till tusentals kronor och det kan vara svårt att välja rätt.

Det gäller att hitta en nivå där man trivs att spela men det får inte vara för högt så att du inte har råd att förlora, t ex om du skulle ha otur. Men det får heller inte vara så billigt att du inte bryr dig om ifall du vinner eller förlorar för det är svårt att prestera bra under sådana omständigheter. T ex om du har 100000 kronor i spelkapital och spelar på ett bord där maxinköpen är 1 krona åt gången är det svårt att bry sig.

Bankrullekrav

Vad gäller frågan om att hitta en nivå som du har råd att spela på så beror det på hur mycket du har att spela för. Om du vill spela fixed limit är grundregeln att du bör ha ca 300 gånger stora mörken i bankrulle (spelkapital) och om du hellre vill spela no limit så är regeln ca 3000 gånger stora mörken.

Detta gäller givetvis inte pokerturneringar utan endast cash game. Vad gäller turneringar bör du inte spela en turnering som kostar mer än 5 % av din bankrulle. Till exempel, om du spelar med mörkarna 10-20 fixed limit så ska du ha 6000 att spela för och om det hade varit no limit med samma mörkar ska du ha hela 60000 i kapital.

Och du bör heller aldrig spela för mer än max 20 % av bankrullen vid ett och samma tillfälle. Det är nämligen få spelare som klarar av att förlora så mycket och fortfarande vara kyliga nog för att ta korrekta beslut. Då är det bättre att sluta spela och försöka igen en annan dag.

Sätt gränser

Det är alltså klokt att bestämma en gräns för hur många gånger du vill köpa redan innan du sätter sig och spelar. Att max vid 4-5 inköp brukar vara en bra tumregel oavsett om det är fixed limit eller no limit du spelar.

Gällande turneringar med inköp så är max tre inköp en regel du kan utgå ifrån. Om det skulle gå dåligt på den nivå du spelar på så är det inget fel i att gå ned i nivå för motståndet brukar bli sämre och sämre desto lägre mörkarna och inköpen är billigare. Och en sista men mycket viktig sak.

Du bör aldrig spela för pengar som är avsedda för annat än just spel. Om du ändå är sugen på att spela på högre nivåer än vad din bankrulle tillåter så ta gärna hjälp av en pokerbonus för att öka spelkapitalet.

Fler artiklar om money management
· Hur du väljer rätt nivå att spela på